dimecres, 3 de novembre del 2010

La Renaixença a Catalunya

Al mateix temps que aprenem les principals característiques del Romanticisme, hem de conèixer la Renaixença catalana. Els aspectes principals els trobareu aquí

divendres, 8 d’octubre del 2010

Introducció al Romanticisme

Som a punt de començar la Renaixença a Catalunya. Abans, però d'aprofundir en aquest període i estudiar els seus autor principals, podeu veure aquesta presentació sobre el Romanticisme. A classe parlarem de la relació entre la Renaixença i el Romanticisme.


dijous, 7 d’octubre del 2010

Literatura concentracionària





La literatura concentracionària és aquella escrita per supervivents de camps de concentració nazis durant la Segona Guerra Mundial. En llengua catalana tenim un testimoni colpidor d'aquest gènere, es tracta de la novel·la KL Reich de l'autor manresà Joaquim Amat-Piniella. Altres escriptors d'arreu d' Europa han deixat el seu testimoni de l' Holocaust en obres escruixidores que són un record i un testimoniatge del que no s'hauria de repetir mai. Podem destacar Si això és un home de Primo Levi, La escritura o la vida de Jorge Semprún, Sense destí d' Imre Kertesz o La nit d'Elie Wiesel. A banda d'aquestes obres, fruit de les terribles experiències viscudes en diferents camps d'extermini, també trobem altres obres que recreen en la ficció aquestes vivències. És el cas de la novel·la que estem llegint El noi del pijama de ratlles de John Boyne.

Aquesta novel·la, gairebé una faula contemporània, incideix també en el mateix tema, ja que el petit Bruno, protagonista de la novel·la, ens transmet amb els seus ulls infantils un realitat que ell no sap interpretar, però que nosaltres reconeixem ràpidament. Des que abandona Berlín amb la seva família per anar a viure a un indret anomenat Out-with fins que coneix un estrany nen amb un pijama de ratlles, Bruno ens situa en un indret esfereïdor, els límits del qual ignora en la seva innocència.

No avanço res més, tindrem ocasió de comentar-ho ben aviat. Us deixo uns quants links interessants que aprofundeixen en la literatura de testimoniatge dels camps d'extermini i també sobré Anna Frank.
www.edu365.cat/eso/muds/catala/lectures/reich/abans.htm
http://www.annefrank.org/content.asp?pid=1&lid=4
http://www.xtec.cat/~lvallmaj/biblio/levihome.htm
http://www.epdlp.com/escritor.php?id=1888
http://www.letraslibres.com/index.php?art=9057
http://www.literaturas.com/v010/sec0707/entrevistas/entrevistas-01.html

El noi del pijama de ratlles


La primera lectura d'aquest curs és El noi del pijama de ratlles de John Boyne. Es tracta d'un llibre molt interessant que explica la particular experiència de Bruno, fill d'un cap de la SS que ha estat traslladat al camp de concentració d'Auschwitz. La novel·la es llegeix molt bé, ja ho veureu, i les vivències de Bruno no deixen ningú indiferent.

Comentarem la novel·la a la classe properament i us deixaré les preguntes del treball. Cal haver-se'n llegit algunes pàgines. Veniu preparats!

Apa, gaudiu-ne i ja m'ho anireu comentant.

diumenge, 26 de setembre del 2010

Llibre dels feits de Jaume I


El Llibre dels feits o crònica de Jaume I ja es pot llegir en versió digital gràcies a la pàgina que us deixo en l'enllaç. Fixeu-vos que també es pot llegir en versió catalana actual.

.http://www.lafactoria.eu/ElLlibreDelsFeyts/index.php

Els trobadors


Estem ja ben endinsats en la literatura medieval. Aquí teniu uns quants enllaços sobre els trobadors que us poden ajudar pel treball

.http://www.auques.cat/tot.php?auca=trobadors
http://lletra.uoc.edu/ca/tema/els-trobadors
http://www.mallorcaweb.com/magteatre/poesiaaltres/provencal.html
http://www.xtec.cat/~malons22/trobadors/trobadors.htm

divendres, 29 de gener del 2010

L'alegria que passa




Ja estem acabant la lectura de L'alegria que passa, ara ha arribat el moment que l'haurem de treballar a l'aula. De moment us ajudaran aquestes adreces.


http://www.xtec.es/~lrius1/rusinyol/contenidor.htm
http://lletra.uoc.edu/ca/autor/santiago-rusinyol/comentaris-sobre-lautor

Si voleu tornar a veure el reportatge de "El meu avi" sobre Santiago Rusiñol
(Santiago Rusiñol: motor del Modernisme)...

Edu3.cat



dilluns, 11 de gener del 2010

Introducció al Modernisme

La lectura del segon trimestre és L'alegria que passa de Santiago Rusiñol, amb ella encetem el Modernisme, al qual dedicarem una part important del segon trimestre. Per descobrir aquest moviment apassionant podeu veure aquesta presentació.